Olin menossa juna-asemalle Hämeenlinnassa, kun tajusin, että taidemuseohan on siinä ihan vieressä ja minulla joku tunti ylimääräistä aikaa. Päätin siis poiketa museolle, vaikka minulla oli vain hatara käsitys, että jotakin hämäläistä taidetta siellä on esillä. Ja niinpä olikin, "viljamakasiinin" puolella
Yhteiset kuvamme -näyttelyssä esitellään Hämeessä olevia merkittäviä taidekokoelmia ja niiden harvoin nähtyjä teoksia. Iso osa oli tietysti Hämeenlinnan taidemuseon omista kokoelmista - onhan niitä siellä, kultakauden teoksia 1800-luvun lopulta ja 1900-luvun alusta (mm. Halosta ja Järnefeltiä oli esillä).
Mutta vähemmän tuttuakin löytyi. Forssan kaupungin lähinnä virastojen seinille hajaantuneita kokoelmia on toki Forssassakin esitelty, mutta juuri näitä tauluja en ole kyllä nähnyt kotopuolessa esillä. Tammelan Portaan kylässä lienee jotakin aivan erityistä, koska paikallisilla taiteilijoilla näkyy olevan kaikilla sinne jokin kytkös. Kyläkoulun opettaja Urho Salomaa on meillä päin tunnettu tekijänimi, ja hänen piirustuskerhostaan on kehittynyt ns. Portaan Akatemia, joka järjestää edelleen taidekursseja kesäisin. Tässä pari näkymää Forssan keskustasta hänen kuvaamanaan:
|
Salomaa, Urho: Joenrantanäkymä Forssasta, 1949 |
|
Salomaa, Urho: Kaupungintalo, 1950 |
Tammelasta olivat kotoisin myös Jorma Kohonen ja Pentti Hammarberg (joka oli siviiliviraltaan Museoviraston piirtäjä). Hammarberg oli kotoisin nimenomaan Portaasta ja kuvasi paljon kotikylänsä näkymiä.
|
Hammarberg, Pentti: Aamu, 1989 (pahoittelen heijastuksia lasissa...) |
Mitä olisi Suomen taide-elämä ilman opettajia? Näyttelyssä tutuksi tuli myös lammilaisen opettajan, Vilho Penttilän, keräämä taidekokoelma, joka on siis kuntaliitoksen yhteydessä siirtynyt taidemuseon haltuun. Kokoelmassa on pääasiassa 1900-luvun alun taidetta. Tässä kokoelman todellinen herkku:
|
Cawén, Alvar: Syksy, 1923 |
Tervakosken Taiderengas ry lienee ollut aktiivisimmillaan 60-70-luvuilla ja se toikin näyttelyyn mukaan vähän modernimpaa vivahdetta:
|
Hienonen, Erkki: Kolme kylpijää, 1975 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti